Welke oplossing kiest u voor uw telefooncentrale: in de cloud of lokaal geïnstalleerd? Deel 1
CIO’s en IT-beheerders krijgen te maken met heel wat keuzes en kopzorgen als ze hun verouderde telefooncentrale willen vervangen door een softwarematige UC-oplossing. De grootste beslissing is waarschijnlijk of ze kiezen voor een gehoste of een lokale oplossing. In deze driedelige blogpost geven we meer informatie over de vereisten, voordelen en mogelijke nadelen van de twee implementatieopties.
Lokaal geïnstalleerde telefooncentrale
De term “lokaal” gebruiken we voor telefooncentrales die in het lokale netwerk (LAN) zijn geïnstalleerd. In dit geval wordt moderne telefooncentralesoftware, zoals 3CX, geïnstalleerd op een speciaal serversysteem of -apparaat, of op een virtuele machine. Randapparaten zoals telefoons, gateways en softphones, worden meestal in hetzelfde lokale netwerk geïnstalleerd en communiceren rechtstreeks met de telefooncentrale. Er kunnen traditionele telefoonlijnen (ISDN, PSTN, GSM) en VoIP-lijnen (SIP-trunks) worden aangesloten, maar ook externe extensies die zich fysiek op een andere locatie bevinden. Een internetverbinding zorgt voor het uitgaande gegevensverkeer.
Voordelen van een lokale oplossing:
- Direct beheer over de machine waarop de telefooncentrale is geïnstalleerd.
- Lokale rechtstreekse verbinding met de gateway voor traditionele lijnen.
- Direct toegang tot ERP-toepassingen, CRM en databases die zich in het lokale netwerk bevinden en niet zijn voorbereid op de cloud.
- Bij het ontbreken van een internetverbinding door technische problemen blijft de telefooncentrale gewoon werken via lokale back-uproutes (traditionele lijnen).
- Spraakverkeer over de gegevenslijn wordt beperkt tot gegevensoverdracht met de VoIP-provider en eventuele externe extensies.
- In het geval van infrastructuren met een groot aantal extensies, vooral indien functies als gespreksopname worden gebruikt, bent u met een lokale oplossing doorgaans verzekerd van een betere werking.
Mogelijke nadelen van een lokale oplossing:
- Meer verkeer op de internetlijn voor verbinding met CRM-toepassingen en databases in de cloud, of voor verbinding met externe extensies (softphones en externe fysieke telefoons) en smartworkers.
- Bij bepaalde oplossingen kan het voorkomen dat onderhoud en updates meer tijd (en dus geld) kosten.
- ISP-providers, routingapparatuur en firewalls dienen met meer zorg te worden uitgekozen en gecontroleerd.
- Er kunnen problemen optreden door routers/firewalls van een ISP die niet voldoet aan de specificaties van het SIP-protocol, en in bepaalde gevallen kan zelfs communicatie met VoIP-providers worden verhinderd.
Kom snel terug voor deel 2, waarin we de voor- en nadelen bespreken van een telefooncentrale in de cloud!